Vijenac 725 - 726

Kazalište

VELIKI POTHVATI KAZALIŠTA ŽAR PTICA, 26–30. STUDENOGA

Naj, naj, naj festival u znaku velike obljetnice

Piše Iva Cikojević

Osim velike, četrdesete obljetnice utemeljenja GK Žar ptica, što je bilo povod prisjećanjima na crtice iz bogate kazališne povijesti, 21. će izdanje Naj, naj, naj festivala ostati upamćeno i po dodjeli nagrade Mira Muhoberac za najbolji dramski tekst, a cilj je organizatora da odavanje počasti uglednoj teatrologinji preraste u festivalsku tradiciju

-

Zagrebačko kazalište za djecu i mlade Žar ptica netom je spustilo zastor na 21. izdanje Naj, naj, naj festivala, koji tradicionalno objedinjuje, prikazuje i valorizira najviše domete recentne produkcije predstava za djecu iz cijele Hrvatske, a ove je godine posvećen obilježavanju 40. godišnjice djelovanja kazališta. Zbog ograničenih je pandemijskih uvjeta Festival prvi put održan online pa su kazališne daske mjesto ustupile kanalu YouTube, kako bi snimke predstava koje je, vođena kriterijem izvrsnosti i umjetničke vrijednosti, izabrala selektorica Ana Prolić bile dostupne što širem krugu najmlađih gledatelja.

Među izabranima našla se interaktivna predstava Ratovi svjetova Radio teatra Bajsić i prijatelja u režiji Pavlice Bajsić, koja inovativno i neposredno djeci dočarava čaroliju radijskog medija i kazališne interakcije, zatim „slikovnica u pokretu“, predstava Plavo sunce na žutom nebu u izvedbi KD Pinklec, kazališna suigra poetskog i neverbalnog, kao i Patka, Smrt i Tulipan, nastala prema istoimenoj slikovnici Wolfa Erlbrucha u koprodukciji Vruma i HNK-a Varaždin, koja poetski i pristupačno tematizira susret pojedinca sa smrću. Mjesto u konkurenciji izborio je i Najljepši posao na svijetu GK Trešnja, nastao prema motivima slikovnice Ivice Ivanca koji duhovito i edukativno predočava paradigmatski proces nastanka kazališne predstave, potom dinamična predstava GKL-a Split Miš u toću u prepoznatljivom rukopisu Ivana Plazibata, koja progovara o tome kako u današnjem kompetitivnom instant-vremenu ostvariti svoje želje i talente, kao i predstava Caffe Kraljevstvo KZL-a, autora Vanje Jovanovića i Patrika Gregureca, koja domišljato i izvođački vješto tematizira odnos roditelja i djeteta, te u konačnici monodrama Pustolovine baruna Münchausena Žar ptice u izvedbi Marka Hergešića, režiji Aleksandra Švabića te dramatizaciji Dunje Fajdić.


Nagrada za najbolju predstavu dodijeljena je splitskom GKL-u za predstavu Miš u toću / Arhiva GK Žar ptica

Nagrada Mira Muhoberac

Stručni žiri u sastavu Marija Sekelez, Željka Turčinović i Tomislav Čadež jednoglasno je odlučio o nagradama ovogodišnjeg izdanja Festivala pa je nagrada za najbolju predstavu u cjelini dodijeljena predstavi splitskog GKL-a Miš u toću, a nagrada za najbolju režiju Aleksandru Švabiću za predstavu Pustolovine baruna Münchausena. Glumačka priznanja otišla su u ruke Ane Marije Veselčić za ulogu u predstavi Miš u toću te Marka Hergešića za ulogu u predstavi Pustolovine baruna Münchausena, dok su nagrade za najbolje likovno oblikovanje i oblikovanje svjetla otišle na adresu KD Pinklec Čakovec, i to Nenadu Kernu i Nevenu Taradiju za predstavu Plavo sunce na žutom nebu. Naposljetku, nagrada za izvorni dramski tekst nazvana je po Miri Muhoberac, u čast i sjećanje na uglednu dramaturginju i teatrologinju, dugogodišnju književnu i kazališnu urednicu Vijenca, i s namjerom da iskazivanje počasti preraste u festivalsku tradiciju. Nagrada je uručena Ivani Vuković za tekst predstave Miš u toću.

Još jedno uspješno izdanje Naj, naj, naj festivala, kao i obilježavanje četrdesetogodišnje povijesti i umjetničkog djelovanja Žar ptice, koja ime duguje rajskoj ptici iz ruske bajke, simbolu leta duše i ponovnog rađanja, bio je povodom da nam ravnatelj Drago Utješanović i Milanka Čolović, već tri desetljeća vjerna suradnica kazališta, invociraju početke Žar ptice, koja je doslovno nastala iz pepela.

Predstave iz kamiona

„Teatar Žar ptica službeno je registriran 1981. kao putujuće kazalište, na inicijativu jednog od osnivača i prvog ravnatelja Tomice Milanovskog, koji je okupio šačicu entuzijasta s idejom da osnuju kazalište koje će biti dječji pandan Teatru u gostima. Dosta skučeno sjedište kazališta bilo je u Staroj Vlaškoj pa su se predstave pripremale u tuđim prostorima. Prve putujuće predstave igrale su se u kamionu. Dođe se u neko mjesto, otvore stražnja vrata i kamion postaje scenom. Dnevno se igralo i do pet predstava. Pamtim kako su glumci od hladnoće ostajali bez zraka i glasa, no dječica su oduševljeno aplaudirala“, prisjetila se Milanka Čolović.

U prvoj svojoj eri Teatar Žar ptica je od putujućeg kazališta 2000. stigao do statusa gradskog kazališta i dobio zgradu, u čemu važnu ulogu imao Tomica Milanovski.

„Tomica Milanovski s nevjerojatnom je ljubavlju i entuzijazmom vodio kazalište. Podupirala su ga jaka glumačka i redateljska imena, ljudi koji su pristajali raditi u tim oskudnim okolnostima. Bilo nas je malo zaposlenih, a deviza kazališta počivala je na ideji da svi radimo sve. Samo da predstava uspije“, još je jedan detalj iz bogate riznice Milankina sjećanja.

Kako su životne okolnosti i bolest Tomice Milanovskog uvjetovali njegov odlazak u mirovinu, dužnost ravnateljice 2000. preuzima ugledna hrvatska glumica Marija Sekelez, s kojom Žar ptica doživljava zlatno doba. S posve drukčije startne pozicije, jedno novorođeno gradsko kazalište, lokacijom na zagrebačkom Kozjaku, malo izvan ruke, trebalo je afirmirati, kao i ustaliti ansambl te repertoarom privući publiku.

„Bila je predana poslu i zarazne energije. Svi su morali znati da se tamo u Bijeničkoj nešto događa. Pojačala je promociju, inicirala raznorazne akcije, dovela hit-glumce... Pošlo joj je za rukom nametnuti se i javnosti, i djeci, i roditeljima, kao novo kazalište koje itekako ima što ponuditi.“

Zlatno doba kazališta na Kozjaku

Uz respektabilan svežanj nagrada, u kojem je i šest Nagrada hrvatskog glumišta, kruna mandata Marije Sekelez nedvojbeno je i pokretanje Naj, naj, naj festivala, koji je 2007. dobio i međunarodni karakter, te umnogome pridonio ugledu Žar ptice, kao i važnosti kazališta u cjelini. Ideja je bila prikazati djeci Zagreba najbolje dječje predstave za proljetnih školskih praznika, a koliko je Festival zaživio, svjedočili su i golemi redovi za ulaznice koji su se neprestance stvarali u središtu grada.

Pod njezinim voditeljskim okriljem kazalište je obišlo brojne festivale na pet kontinenata, sve od Amerike pa do Australije, a valovi gostovanja i suradnji nastavili su zapljuskivati obalu Žar ptice i otkako je ravnateljsku poziciju 2016. preuzeo Drago Utješanović, za čijeg je mandata svjetlo dana ugledao i projekt Dječje kazalište bez granica, kojim se potiče međunarodna kulturna razmjena te kazališni susreti stvaralaštva za djecu iz cijeloga svijeta.

Aktualni repertoar Žar ptice, prije svega mišlju vodiljom ravnatelja Drage Utješanovića, u prvi plan stavlja osuvremenjivanje programa te približavanje novoj publici, kao i društveno angažirane predstave, koje potvrđuju koliko kazalište može učiniti u aktivaciji i ujedinjavanju zajednice u zajedničkoj ideji.

„Repertoar gradimo na nekoliko paralelnih kolosijeka, a jedan od njih su i društveno angažirane predstave, u kojima nastojimo progovoriti o problemima djece i mladih. Posljednja takva predstava, Ako kažeš gotov si o međuvršnjačkom nasilju, pokazala se punim pogotkom i kod publike, profesora i pedagoga. Potreba je za takvim sadržajima, gdje kazalište postaje svojevrsnom potporom nastavi, velika. Željeli bismo pokrenuti i večernju scenu s predstavama namijenjenima roditeljima koje bi se bavile problemima odgoja i odrastanja“, kazao je Drago Utješanović.

Pandemijskim okovima usprkos, Žar ptica je i za ovu kazališnu sezonu pripremila pomno odabrane, visokokvalitetne naslove, uz jasan smjer i viziju izvedbene budućnosti.

„Ako sve bude po planu, do kraja prosinca održat ćemo našu posljednju ovogodišnju premijeru Mala Frida, autorski projekt Anice Tomić i Jelene Kovačić o djetinjstvu Fride Kahlo. Do kraja kazališne sezone planirali smo još premijeru predstave Tajni dnevnik Adriana Molea Sue Townsend u režiji Saše Broz i dramatizaciji Dore Delbianco. U ovakvu vremenu cilj nam je održati kontakt s publikom i školama i ostati na dobru glasu. Igrati uz smanjenje izvedbi od gotovo 70 posto već gotovo dvije godine postaje iscrpljujuće i psihički i financijski. Nadam se da ćemo se uskoro vratiti u normalu i poletjeti do novih visina“, zaključio je ravnatelj Žar ptice.

S jednakim žarom i do novih visina, na Bijeničkoj 97, gdje po završetku predstave djeca nekurtoazno mašu glumcima i na vratima dovikuju: „Bilo je divno i pozdravite glumce.“

Vijenac 725 - 726

725 - 726 - 16. prosinca 2021. | Arhiva

Klikni za povratak